سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعلام خطر کُردهای مظلوم سوریه درباره اقدامات خبیثانه ترکیه در ترک نشینی «عفرین» کُردهای سوریه هشدار دادند، اقدامات ترکیه و عناصر وابسته به این کشور در عفرین قوانین بین‌المللی را زیر پا گذشته و در حال ترکی‌سازی این منطقه و حتی تغییر اسامی عربی به ترکی است.

هشدار کُردهای سوریه درباره اقدام ترکیه در «تُرکی‌سازی» «عفرین»

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، یک رسانه وابسته به کردهای سوریه در گزارشی نوشت «ارتش اشغالگر ترکیه در عفرین با ربایش و کشتار غیر نظامیان، تغییر جمعیتی و در پیش گرفتن سیاست تُرکی‌سازی همه منشورهای بین‌المللی و حقوق‌بشر را نقض کرده است».

شبکه «هاوار» وابسته به کُردهای سوریه، با ذکر مقدمه فوق از «تجاوزات ترکیه» و عناصر تروریستی وابسته به این کشور در شهر عفرین بشدت انتقاد کرد.

این رسانه گزارش داد که از «18 مارس گذشته –روز اشغال عفرین- چندین گزارش منتشر شد که ترکیه و مزدورانش را به ارتکاب تجاوزاتی متهم می‌کنند و بسیاری از ناظران و حقوقدانان آن (تجاوزات) را تا سر حد جنایت جنگی می‌دانند».

به گزارش هاوار، ساکنان عفرین در استان حلب، به دادگاه‌های حقوق بشر اروپا درباره تجاوزات ترکیه علیه خود شکایت کردند، «ولی دادگاهها پاسخ دادند که باید این شکایت‌ها در دادگاه‌های ترکیه مطرح شود، این درحالی است که ترکیه خودش در عفرین دست به این تجاوزات می‌زند».

تغییر اسامی از عربی یا کردی به ترکی

بنا بر این گزارش، در راستای تلاش ترکیه برای دستیابی به رؤیای احیای حکومت عثمانی، نام چند روستای اطراف عفرین و نام برخی از میادین این شهر به نام‌های ترکیه‌ای تغییر کرده است. 

به عنوان مثال نام میدان «کاوار» به میدان «زیتون بوداغی» (شاخه زیتون) -نام عملیات ترکیه علیه کُردها- و میدانی ملی به میدان «رجب طیب اردوغان» تغییر کرده است.

هاوار همچنین گزارش داد که نام سه روستا در منطقه «بلبله» به نامهای تُرکی تغییر یافت: مانند روستای «کوتانا به ظافر أوباسی، روستای قورنة به أوندر أوباسی و روستای قسطل مقداد به سلجوق أوباسی».

افزون بر این مسئله، عناصر وابسته به ترکیه آثار تاریخی را در روستاها و مناطق اطراف عفرین و مرکز این شهر از بین می‌برند و پرچم ترکیه در هر منطقه‌ای برافراشته شده است.

یک منبع دیگر به هاوار گفت که ترکیه مراکز عمومی را به بازداشتگاه تبدیل کرده‌ است؛ به عنوان مثال مدرسه «الکرامه» که از قدیمی‌ترین مدارس شهر عفرین است به زندان بدل شده که در آن «انواع شکنجه وجود دارد و عناصر فیلق الشام و سرویس اطلاعات ترکیه ناظر بر آن هستند. کما اینکه زنان نیز در آن بازداشت هستند».

به گفته این منبع، عناصر وابسته به ترکیه همچنین ایستگاه قطار منطقه «راجو» را به زندان تبدیل کرده و سرویس اطلاعات ترکیه مستقیما بر آن نظارت دارد.

مدرسه «ازهار عفرین» (گلهای عفرین) به زندان و مدارس «أمیر غباری و الاتحاد العربی» نیز به مقری برای سرویس اطلاعات ترکیه بدل شده است.

در همین راستا، گروه موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه چندی پیش گزارش داد (+ و +) که عناصر وابسته به ترکیه در عفرین دست به چپاول محصولات کشاورزی ساکنان این مناطق می‌زنند.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 16 ژانویه آغاز کرد و با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف قرار داد. 

ترکیه 30 دی ماه 96 روستاهای اطراف شهر عفرین در 60 کیلومتری شمال غرب حلب را گلوله باران کرد و همان روز ستاد مشترک ارتش ترکیه ساعت 17، رسما از آغاز عملیات به نام «شاخه زیتون» خبر داد و گفت که هدف این عملیات، برقراری امنیت در مرز و منطقه و نابود کردن تروریست‌های پ.ک.ک است.

دمشق نیز پیشتر با انتشار چندین بیانیه‌ هرگونه اقدام نظامی ترکیه و نقض حریم سوریه را محکوم کرد و به آنکارا هشدار داد.

جنایت جنگی در عراق و پاناما، راه‌اندازی جنگ نژادپرستانه علیه مواد مخدر در آمریکا و جلوگیری از اجرای عدالت سه میراث جورج بوش پدر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا هستند.

جنایت‌های جنگی، نژادپرستی و حق‌کشی؛  میراث جورج بوش پدر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ایمی گودمن»، روزنامه‌نگار تحقیقی و مجری برنامه تلویزیونی «دموکراسی ناو» در مصاحبه‌ای با حضور «مهدی حسن»، مجری شبکه خبری الجزیره به بررسی کارنامه «جورج بوش پدر»، چهل و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا پرداختند. جورج بوش پدر، روز یکشنبه فوت کرد.

ایمی گودمن گفت: «اکنون مسئله زندگی و میراث جورج بوش پدر می‌پردازیم که چهل و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا و پدر چهل و سومین رئیس‌جمهور آمریکا بود.»

وی اضافه کرد: «در روزهای گذشته، رسانه‌ها از بوش و میراث او تمجید کردند و توجه‌شان را معطوف سال‌های حضور او در نیروی دریایی ارتش آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم تا خواسته‌های او برای ایجاد آمریکایی منعطف‌تر معطوف کردند.»

گودمن در ادامه خاطرنشان کرد رسانه‌ها تا حد زیادی چشم به روی سایر میراث‌های جورج بوش پدر بسته و آنها را نادیده گرفته‌اند، زیرا او فردی بود که رویکردهای نژادپرستانه در جنگ با مواد مخدر در دستور کار قرار داد و تمایلی برای پرداختن به مسائل مربوط به تغییرات جوی نداشت. 

به علاوه جورج بوش پدر بود که «کلارنس توماس» را حتی بعد از متهم شدن او به آزار جنسی نامزد عضویت در هیئت قضات دیوان عالی کرد. در عرصه بین‌المللی هم تبعات سیاست خارجی بوش در خاورمیانه هنوز احساس می‌شود. در سال 1991، جورج بوش پدر بود که نخستین جنگ خلیج فارس را در عراق کلید زد.

گودمن اشاره کرده نیروهای آمریکایی به دستور چهل و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین جنگ خلیج فارس به زیرساخت‌های شهری عراق حمله کرده و شمار نامعلومی از شهروندان عراقی را کشتند. روز 13 فوریه 1991، آمریکا یک پناهگاه در حومه شهر بغداد را بمباران کرد. 408 غیرنظامی در آن حمله کشته شدند. برخی از خانواده‌های قربانیان از جورج بوش و وزیر دفاعش، دیک چنی بابت ارتکاب جرایم جنگی شکایت کردند. 

به گفته این کارشناس، با آنکه جنگ خلیج فارس در فوریه سال 1991 به پایان رسید، جنگ آمریکا علیه عراق چندین دهه به طول انجامید: ابتدا  در شکل تحریم‌های فلج‌کننده و بعد در سال 2003 با حمله‌ای که جورج بوش پسر دستور آن را صادر کرد. در حال حاضر هزاران نفر از نظامیان آمریکایی و پیمانکاران آنها در عراق حضور دارند.

او گفت: «حمله پرزیدنت بوش به عراق تنها یک سال بعد از آن اتفاق افتاد که ده‌ها هزار نظامی و صدها هواپیما را برای دستگیری مانوئل نوریگا، دیکتاتور پاناما روانه این کشور کرد. ژنرال نوریکا زمانی از متحدان نزدیک واشنگتن بود و از سیا حقوق دریافت می‌کرد. آمریکا در جریان این حمله، از 24000 نظامی مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و هواپیماها برای کشوری استفاده کرد که ارتشش به اندازه پلیس شهر نیویورک هم نبود. در این حملات نزدیک به 3000 شهروند پاناما کشته شدند. ماه گذشته، یک نهاد حقوق بشری از واشنگتن خواست بابت این حمله غیرقانونی به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت کند.»

یک مقام پیشین صهیونیست در امور هسته‌ای، معتقد است که تسلیحات اتمی برای امنیت تل‌آویو ضروری است و آنها باید برای افزایش بازدارندگی خود، تا حدودی در اختیار داشتن این تسلیحات را افشا کنند.

تل‌آویو باید تا حدی زرادخانه اتمی خود را آشکار کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «لوئیز رِنه بِرس» مشاور اسبق نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در امور هسته‌ای، طی یادداشتی در وبگاه تحلیلی «استراتژی بریج» به بررسی سیاست مخفی‌کاری اتمی این رژیم پرداخته و توصیه کرد که تل‌آویو دیگر نباید بمب‌های اتمی خود را مخفی کند و باید ظرفیت‌های عملیاتی استفاده از این تسلیحات را افشا کند.

این تحلیلگر و نویسنده صهیونیست ضمن تاکید بر اینکه تسلیحات هسته‌ای از جهات مختلفی به نفع امنیت تل‌آویو است، نوشت: «از نظر اسرائیل، یکی از عناصر اصلی استراتژی داخلی، مخفی کردن تجهیزات هسته‌ای نظامی است... تا کنون این مخفی‌کاری هسته‌ای جواب داده اما این در زمانی است که هیچکدام از دشمنان اصلی اسرائیل فعلا بمب اتمی در اختیار ندارند».

رنه‌برس با بیان اینکه سیاست دیرینه تل‌آویو در مخفی‌کاری عامدانه هسته‌ای، برای همیشه جوابگو نیست، توضیح می‌دهد: «برای بازداشتن موثر یک دشمن که توان کامل هسته‌ای دارد (به احتمال زیاد ایران در آینده) به تضمین‌های قابل اثبات نیاز است که نشان دهد تسلیحات هسته‌ای اسرائیل هم آسیب‌ناپذیر و هم دارای قابلیت نفوذپذیری هستند».

وی ضمن اشاره به لزوم تامین امنیت سلاح‌های اتمی اسرائیل در برابر ضربات نخست، ادامه می‌دهد: «برای این امر، تسلیحات هسته‌ای اسرائیل نه تنها باید از ضربه نخست حفظ شوند بلکه باید توانایی عبور از هر سد دفاعی دشمن هسته‌ای آتی را داشته باشند».

این مقام امنیتی سابق صهیونیست، با لازم دانستن آشکارسازی بخشی از توان نظامی هسته‌ای این رژیم برای بازداشتن دشمنان از فکر حمله، می‌نویسد: «هرگونه قضاوت دشمنان از تمایل اسرائیل برای انتقام گرفتن (از حملات به خود) به وسیله تسلیحات هسته‌ای، به مقدار زیادی وابسته به این است که چه میزان آگاهی قبلی از وجود چنین تسلیحاتی در اختیار اسرائیل و ظرفیت‌های عملیاتی آنها وجود داشته باشد».

رنه‌برس با بیان اینکه اسرائیل نه تنها باید بازه وسیعی از گزینه‌های انتقام‌جویی هسته‌ای داشته باشد بلکه گام‌های مناسبی را بردارد تا این بازه گسترده، شناخته شود؛ شروطی را برای شفافیت هسته‌ای این رژیم ذکر می‌کند:

  1. ضربات نخست دشمنان اسرائیل نباید توانایی آن برای ضربه دوم هسته‌ای را از بین ببرد.
  2. انتقام‌گیری دشمنان اسرائیل از (حملات) پیش‌دستانه متعارف، نباید توانایی انتقام‌جویی هسته‌ای اسرائیل را نابود کند.
  3. حملات پیش‌دستانه اسرائیل که شامل تسلیحات اتمی باشد نباید توانایی ضربه دوم هسته‌ای دشمن را نابود کند.
  4. انتقام‌جویی اسرائیل از ضربه نخست متعارف دشمن نباید ظرفیت متقابل هسته‌ای آنها را نابود کند.

«چاک فِرِلیچ» معاون سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز پیشتر با اذعان به اینکه نیروی سه‌گانه اتمی (تریاد) در اختیار دارند، گفت تل‌آویو حق حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را برای خود محفوظ می‌داند. (جزئیات بیشتر)

رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌ هسته‌ای در منطقه غرب آسیا به شمار می‌رود و با حمایت‌های آمریکا از هر گونه نظارت بر برنامه تسلیحات هسته‌ای خود طفره رفته است. برخی برآوردها حاکی است رژیم صهیونیستی در حال حاضر بین 75 تا 400 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

این در حالی است که تل‌آویو علی‌رغم تن دادن ایران به توافق هسته‌ای با پنج قدرت جهانی و محدود کردن گسترده برنامه اتمی خود و همچنین تاکید چندین و چند باره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر عدم وجود بعد نظامی برنامه هسته‌ای ایران، بازهم تهران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی متهم می‌کند.

انتهای پیام/


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 تلاش...       پیشنهاد...


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ